کد مطلب:277137 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

قاضی جواد ساباطی حنفی بصری
(متوفّای سال حدود 1250 هجری) كه نصرانی بوده و اسلام اختیار نموده و مسلمان سنّی شده و از اهل بحرین و در بصره می زیسته است، در كتاب «براهین ساباطیه» پس از آن كه عبارتی را از كتاب اشعیای نبی به زبان عبری نقل كرده و آن را به عربی ترجمه نموده است، در ردّ گفتار علمای یهود و نصاری در تأویل آن عبارت چنین می نویسد:

«این عبارت نصّ صریح در وجود حضرت مهدی ـ رضی اللّه عنه ـ است؛ زیرا مسلمانان اتّفاق دارند كه مهدی ـ رضی اللّه عنه ـ نگاه به باطن افراد می كند و حكم را صادر می نماید و به مجرّد اظهار شاهد و ظاهر امر، حكم صادر نمی كند.

سپس می گوید: مسلمانان درباره وجود حضرت مهدی (علیه السلام) اختلاف نظر دارند. اصحاب ما ـ اهل سنّت و جماعت ـ عقیده دارند كه او مردی از فرزندان فاطمه (علیها السلام) است. نام او محمّد و نام پدرش عبداللّه است [1] و نام مادرش آمنه [2] می باشد.



[ صفحه 162]



و امامیّه می گویند: وی محمّد بن الحسن العسكری (علیه السلام) است كه در سال 255 هجری از كنیزی به نام «نرجس» در سامرّا در زمان خلافت معتمد عبّاسی متولّد شده است؛ سپس غایب گردید، بعد آشكار شد و دوباره غایب گردید، و این غیبت، غیبت كبری است و تا روزی كه خدا بخواهد ظهور می كند.

از آنجا كه نظر شیعه امامیّه به نصّ صریح پیامبر نزدیكتر است و منظور من نیز دفاع از ملّت محمّد (صلی الله علیه وآله وسلم) بدون تعصّب می باشد، لذا آن را برای شما خوانندگان نقل نمودم، تا بدانید كه آنچه شیعه امامیّه راجع به حضرت مهدی (علیه السلام) می گویند، با گفتار پیامبر مطابقت دارد». [3] .


[1] اين كه نام پدر بزرگوار امام زمان (عليه السلام) عبداللّه است در حديث صحيح و معتبر نيامده است، و نگارنده در اين باره توضيحي دارد كه در پايان بيانيه معروف علماي حجاز آمده است. جهت اطلاع به آنجا مراجعه فرماييد.

[2] طبق روايات شيعه، همان گونه كه در متن نيز آمده نام مادر آن حضرت «نرجس خاتون» است.

[3] به كشف الاستار، ص 52، و در چاپ ديگر به ص 84 ـ 85 مراجعه فرماييد.